Povedz nám niečo o tvojich začiatkoch, popíš vývoj vašej kapely.
Začali sme rapovať pred 10 rokmi s Xavierom ( Xlo ). Rok potom sa knám pridali dvaja členovia a pred tromi rokmi sme sa vrátili do pôvodnej formácie tak ako aj vystúpime na Slovensku. Po mnohých koncertoch a festivaloch v zoskupení 4 členov sme sa dostali v roku 2000 na festival Printemps de Bourges , ktorý je najväčší medzinárodný festival vo Francúzsku. Boli sme vybraný ako kapela reprezentujúca východné Francúzsko v kategórii hiphop. Po určitých skúsenostiach a spolupráci s labelom Compte a Rebours sme sa začali produkovať sami.
Ako vidíš francúzsku scénu?
Za tých 10 rokov som videl vývoj scény (tým myslím aj kapiel aj publika). Publikum je čoraz mladšie a tým dávame aj väčší pozor na texty, aby sme mohli čo najpozitívnejšie ovplyvniť mladých, ktorí čoraz viac strácajú ilúzie (napríklad v Štrasburgu je vela problémov násilia u mladých v ťažkých štvrtiach). Napriek tomu, že vo Francúzsku je veľká hiphopová scéna, ľudí, ktorí si dávajú záležať na textoch a dokážu sa tým aj uživiť by som mohol spočítať na desiatich prstoch. Francúzsky rap sa čoraz viac opičí po americkom. Distribúcia je veľmi selektívna a úspech záleží od komerčných ťahov. Pred pár rokmi nás kontaktovalo vydavateľstvo Sony, ale nakoniec sme si išli svojou cestou. Problém je v tom, že skupiny, ktoré podľa mňa stoja za to, sú moc často donútené meniť koncepciu svojho rapu, preto aby mohli predávať veľa kusov. Vo Francúzsku je jedno hlavné rádio ( SKYROCK ), ktoré hrá výlučne iba rap a skupiny, ktoré môžete počuť v tomto rádiu sú obeťami tohoto monopolu, ktorému viac záleží na predaji ako na kvalite. Napríklad všetky skladby musia mať vhodnú formu uloženia refrénov a sloh a tieto veci sú veľmi vzdialené mojim predstavám o tvorbe.
Skús nám opísať hiphopovú scénu konkrétne v Štrasburgu.
Nie sú vytvorené dostatočne dostupné podmienky pre miestne kapely, čo sa týka vydavateľstiev a nahrávania. V samom Štrasburgu sú desiatky kapiel, ale málo z nich sa tým dokáže uživiť a venovať sa hudbe naplno a to bohužiaľ nezávisí na ich odhodlanosti a kvalite, ale ako som už spomenul problémy sú inde.
Napriek tvojmu kritickému pohľadu, ktoré francúzske kapely majú tvoj rešpekt?
Hlavne La rumeur , Roce , alebo ALI z Lunatic , ktorí robia priamočiary rap a nie sú ovplyvnený obchodnými praktikami. Na druhej strane majú vo Francúzsku významné postavenie čo sa týka obsahu ich textov.
Vieme, že sa venuješ produkcii. čo ťa najviac inšpiruje?
Čoraz viac sa venujem produkcii, pretože už píšem dlho a v tvorení hudby nachádzam ešte stále niečo nové. Mám rád New Yorkský rap a na druhú stranu 70te roky funk a soul. To sa odráža v mojich inštrumentoch. Mám pripravené aj nové inštrumenty, ktoré dáme na koncertoch na Slovensku.
Čo si počul o Slovensku? Tešíš sa na vystúpenia, ľudí? Máš nejaké očakávania?
Bol som zatiaľ málo v kontakte s ľuďmi z východnej európy, ale rád cestujem a spoznávam nových ľudí takisto odlišné podanie rapu. Počul som, že sú tu pekné ženy tak som tu (smiech), ale nezabúdajme na rap. Takisto som zvedavý na tunajšie publikum. |